Positieve lading

energie stromen tips

3 tips om jouw energie weer te laten stromen

Dat lichaam en geest samenwerken is voor niemand nieuw(s). En toch krijg ik vaak cliënten in mijn coachpraktijk die aangeven dat ze de verbinding tussen hun hoofd en hun hart (of lijf) kwijt zijn. Dat ze vooral in contact staan met hun ‘hoofdkwartier’ en er op een dag achter komen dat het wel allemaal een beetje veel is in het leven en hun hoofd simpelweg niet meer wil stoppen met denken.

Aan het hoofd / het hoofd aan
Best grote woorden, zeker als zo iemand de 30 nog niet is gepasseerd. Helaas wel een steeds vaker voorkomend verschijnsel. Niet alleen onder de 40-plussers, maar juist ook in de categorie eind-twintig/ begin dertig. Zonde. Dat is het eerste dat in me opkomt. Zonde, omdat het leven zo ontzettend leuk kan zijn. Zonde, omdat het uiting geeft aan een gevoel van machteloosheid, van geen controle, van uitgeput en zonder energie.

Constructief klagen!
Natuurlijk zijn er onder ons die het van nature makkelijker vinden om te ‘klagen over dingen die niet goed gaan’. En dat is op zijn tijd ook enorm zinvol! Want wie heel goed weet wat er niet goed gaat, of wat hij/zij niet meer wil, kan zich ook een duidelijker beeld vormen van wat dan wel goed gaat of wat je wel wilt. Mooi vind ik dat. Dus de eerste tip is dan ook om zo nu en dan eens lekker ongegeneerd en ongeremd te klagen over alles (alles? ja alles) in je leven dat mis is. Maak er maar een doodle-tekening of een lijstje van. Of iets anders dat voor jou werkt. Maar daar stopt het niet. De focus verandert pas als je van ieder van die dingen ook de keerzijde benoemt. 180 graden tegenovergesteld aan wat er niet goed gaat of aan wat je niet meer wilt. Draai die medaille eens om, en kijk wat je aan de andere kant vindt. Geef ook daar uiting aan door het te tekenen, op te schrijven of iets anders dat je met je handen kunt doen, zodat je van beide kanten van deze medaille een tastbare uiting hebt. Nu je dit hebt gedaan, stel jezelf voor ieder ding de vraag: Ik heb wel het negatieve ding, en niet het positieve; of ik heb wel het positieve en niet het negatieve? Wat kies ik?

Als vanzelf merk je bij die dingen die er echt toe doen, hoe jouw aandacht en focus verschuift naar datgene wat er wel is en wat je wel wilt. Juist door gebruik te maken van de wisselwerking tussen negatief en positief zorg je ervoor dat het gaat het stromen. In de richting die jij kiest. Ik noem dit: Constructief klagen. Heel fysiek zorgt dit ervoor dat jouw stress-hormonen verminderen en dat je hartslag omlaag gaat. Wat een rust een in je lijf! En als je dat merkt, wordt het in je hoofd ook rustiger.

‘2 millimeter maakt het verschil’
Wie dit precies heeft gezegd, houd je van me tegoed. Wat ik wel weet is dat het werkt. Je geest beïnvloed je lijf en andersom is dat even zo waar. 2 millimeter verandering in je lijf kan al een enorm verschil maken.

Doe voor de grap eens met me mee, dan ervaar je het zelf. Doe dit op een plek waar je alleen bent, want het kan zijn dat je omgeving je bevreemd aankijkt als ze je zo zien staan. Goed, we doen het volgende: Sta op, zet je voeten iets uit elkaar en ga vervolgens voorover hangen. Laat nu ook je armen hangen, je hoofd, je schouders, en laat de spieren van je gezicht los hangen en vooral ook je mondhoeken laten hangen. Heel goed. En nu je zo hangt, vraag ik je om jezelf ‘s heel opgetogen en blij te voelen… Lukt dat een beetje? Er is een kans dat je dit lachwekkend vind. Prachtig. Nu je hebt gemerkt dat dit niet zo goed lukt als je alles in je lijf laat hangen, doen we de volgende oefening. Blijf staan, met je voeten iets uit elkaar. Nu is het de bedoeling dat je rechtop staat. Breng hierbij je schouders 2 millimeter naar achter. Je borst 2 millimeter vooruit. Je kin 2 millimeter omhoog en je mondhoeken 2 millimeter omhoog in een vage glimlach. Mooi! Vervolgens vraag ik je om je bedroefd en ‘down’ te voelen. En… hoe gaat dat? Zeker ook al niet zo goed? Nee, dat kan kloppen. Dat heeft te maken met het feit dat jouw lichaam, jouw geest beïnvloedt. Door een houding aan te nemen die past bij een positieve stemming, houd je feitelijk je hersens voor de gek. Die krijgen daadwerkelijk een signaal om meer gelukshormonen aan te maken waardoor jij je ook blijer voelt. Zo handig om te weten! Want dit kun je -zonder dat iemand dat in de gaten heeft- elke dag, en op ieder gewenst moment toepassen! Let maar ‘s op hoeveel leuke dingen / mensen / gebeurtenissen er op je pad komen!

Breng Hoofd, Hart en Buik op één lijn
In het Engels spreken ze van je ‘gut feeling’. Dat zachte innerlijke stemmetje wat eigenlijk allang weet of iets goed voor je is of niet. Dat onderbuik gevoel. Herken je dat? Zeker op momenten dat je -meestal onbewust- ervoor kiest om dat stemmetje te negeren en dan achteraf tot de conclusie komt dat je ‘het toch niet had moeten doen’. Of ‘dat je de volgende keer beter naar jezelf moet luisteren’. Hoe komt dat nou, dat we dit zo weinig doen? Eenvoudig: we leven in een hoofd-maatschappij. Denken is belangrijk.

Je hoofd gebruiken wordt gezien als slim en verstandig. Hoofdzaken van bijzaken onderscheiden. Wie z’n hoofd niet gebruikt, moet z’n voeten gebruiken. Problemen het hoofd bieden. En zo kan ik nog even doorgaan. Onze cultuur en taal zijn doorspekt van hoofd. Jammer, want bij de cliënten die ik spreek is dit een van de belangrijkste oorzaken die de verwijdering tussen hoofd en de rest van het lijf veroorzaakt. De oplossing kan echter heel eenvoudig zijn. Verbind Hoofd en Buik weer met elkaar. Met als verbindende schakel: je Hart!

Je hart staat hierin voor het centrum van passie, verbinding, liefde. Dit is dan ook waar je begint met opnieuw verbinden. Je hoofd staat voor al die dingen die je kunt bedenken; opties, mogelijkheden, beren op de weg en oplossingen daar voor.

Je buik is dat ‘stemmetje’ dat eigenlijk wel weet of iets goed is of juist niet. Je onderbuikgevoel van veiligheid en geborgenheid.

Korte oefening met eenvoudige stappen
Kies een moment en een plek waar je even 10 minuten niet gestoord wordt om deze oefening te doen. Een heerlijk moment daarvoor vind ik zelf vaak de tijd nadat ik mijn wekker heb gesnoozed en nog even 10 minuten mag sluimeren van mezelf.

Het gaat als volgt:

  • Zorg voor een ontspannen houding, houd je ogen gesloten en keer met je aandacht naar binnen. Je ademhaling is meestal een helpend startpunt. Volg je adem gedurende een paar seconden.
  • Zorg voor een ontspannen houding, houd je ogen gesloten en keer met je aandacht naar binnen. Je ademhaling is meestal een helpend startpunt. Volg je adem gedurende een paar seconden.
  • Leg een hand op je hart en stel jezelf de volgende vragen: Welk verlangen is er in mijn hart dat ik nog wil vervullen? Wat is mijn passie? Waar word ik echt blij van? Je zult merken dat je het antwoord hebt als er zich onbewust een glimlach op je gezicht heeft afgetekend.
  • Dan ga je met je aandacht naar je hoofd. Leg daar je andere hand op en vraag jezelf af welke opties, mogelijkheden, keuzes je allemaal kunt maken om dat verlangen van je Hart te realiseren. Je hoofd kan dit makkelijk en rationeel bedenken. Wanneer je een paar antwoorden hebt (of mogelijk maar 1, ook goed) neem je dat antwoord in gedachte mee terug naar je Hart.
  • Leg nu beide handen op je hart en ervaar wat het hoofd-antwoord doet met jouw passie, jouw wens, jouw verlangen. Klopt het?
  • De een na laatste stap is dat je nu je aandacht verplaatst naar je buik. Naar dat diepe weten wat zich daar bevindt. Een hand laat je liggen op je hart, de ander leg je nu op je buik. Maak een denkbeeldige lijn tussen je twee handen en verbindt ze met elkaar. Mogelijk dat je al direct iets ‘weet’ en het kan zijn dat je lichaamstemperatuur licht stijgt, je ademhaling dieper wordt en je jezelf langzaam weer helemaal ‘heel’ voelt. Alsof je in jezelf opnieuw alle losse schakels hebt verbonden! Vraag jezelf nu af wat het is dat je weet. Wat is goed voor jou? Ervaar in stilte wat hier gebeurt.
  • Tot slot ga je met dit weten terug naar je hart. Breng hier alles samen. Dat wat je verlangt, hoe je dat kunt bereiken en wat dit voor jou betekent.

Dit is hét moment om heel concreet te bepalen wat jouw eerste kleine volgende stap gaat zijn op weg naar het bereiken van jouw wens of verlangen! En aangezien ons hoofd het al snel weer overneemt, kun je ook direct bedenken wanneer je die eerste stap gaat zetten. Slecht een kwestie van doen!

3 tips op een rij:
1 Neem zo nu en dan de tijd om te klagen, en doe dit dan wel constructief.

2 Pas de ‘2 millimeter’ toe op je houding.

3 Breng Hoofd - Hart - Buik op 1 lijn en voel jezelf opnieuw verbinden.

Veel plezier!

marischka scheltus
Marischka Scheltus heeft ruim 10 jaar ervaring als coach.
Te veel ballen in de lucht? Moe en opgejaagd? Weet je even niet meer hoe het verder moet? Met één of enkele sessies heeft Marischka je weer op de rit. Ze zorgt ervoor dat je het weer ziet zitten en met vertrouwen de volgende stap zet. Het mooie is dat ze de kunst verstaat om je zélf te laten ervaren wat je nodig hebt. Op een concrete, krachtige en liefdevolle manier, desgewenst in combinatie met fysieke training. Je voelt en wéét gewoon dat je er weer tegenaan kunt als je bij haar de deur uitstapt.