Stop (op)tijd

stop (op) tijd tips

5 eenvoudige stappen om de tijd even stil te zetten

Opzij opzij opzij ... De neiging om alsmaar door te gaan is niet exclusief voorbehouden aan mijn cliënten. Was het maar zo’n feest! Was ik maar (zoals mijn NLP trainers zeggen) verlicht, verheven en getransformeerd. Wat zou ik dan elke moment van de dag een rust en innerlijke kalmte ervaren! Helaas, ook ik ben menselijk in alle vormen van het woord. (Ja, maar echt) En daarmee is er ook de behoefte om wel -al is het maar heel even- stil te kunnen staan, de tijd stop te zetten en te ervaren wat er op dat moment is.

Tijd is relatief
Gelukkig is al jaren geleden door Albert Einstein aangetoond dat tijd een relatief begrip is. Jouw relatie met tijd bepaal jij dus helemaal zelf. En dát vind ik dan weer een heel gaaf idee. Want als dat waar is; en dat is het volgens de wetenschap, dan kan ik die wetenschap in mijn voordeel gebruiken! Ik kan de tijd, mijn beleving van tijd in ieder geval, vertragen. Hoe cool is dat?

Er zijn natuurlijk even zoveel manieren om dat te doen, als er mensen op deze aarde rondlopen. Maar niet iedereen vindt het even gemakkelijk. Ik wil dan ook mijn wijze van het vertragen van de tijd met je delen. Kijk maar hoe dat voor jou werkt.

Piep, zoemmm, flits
Ik doe dat zelf op de volgende manier. Ik zet om te beginnen mijn telefoon op ‘niet storen’. Een even zo simpele als effectieve manier om met je aandacht bij jezelf te kunnen blijven zonder afleiding van die intrigerende, steeds oplichtende, zoemende bijna allesoverheersende rechthoek. (Heel eerlijk? Ik ben dol op mijn telefoon hoor! Maar op zo’n moment even niet.)

5 eenvoudige stappen naar vertraging
1  Goed; dus ik kan niet afgeleid worden door m’n telefoon. Dat is stap één.
2  Stap twee is dat ik een rustige plek en gemakkelijke stoel uitkies.
3  Vervolgens sluit ik m’n ogen en richt mijn aandacht volledig op het in- en uitstromen van de zuurstof in m’n lijf. Ademhaling. Precies. Mijn gedachten zijn volledig bij wat daar gebeurt.
4  Als ik ervaar dat de ademhaling kalm en gelijkmatig is geworden richt ik mijn aandacht op mijn hartstreek. En dit vereist -voor mij in elk geval- de opperste concentratie!
5  Als mijn aandacht bij m’n hart is, stuur ik in gedachte mijn ademhaling die kant op. En als je goed oplet bij deze vijfde en laatste stap kun je het kloppen van je hart horen! Het ritme, het tempo, de klank. Als het zachte gedreun van een trommel die je van diep uit het oerwoud bereikt.

Daar blijf ik in complete rust eens even lekker bij stilstaan. Dan hoor en voel ik dat ik leef. Dan en daar. En dan staat mijn tijd heel even stil! Heerlijk!

DIY
Ga er maar ‘s voor zitten en ervaar het zelf. Veel plezier met het beheersen van jouw eigen tijd!

P.s.: ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring en methode, dus als je zin hebt, stuur me een bericht via info@trainingsbureau.nl of gebruik het contactformulier op de website

marischka scheltus
Marischka Scheltus heeft ruim 10 jaar ervaring als coach.
Te veel ballen in de lucht? Moe en opgejaagd? Weet je even niet meer hoe het verder moet? Met één of enkele sessies heeft Marischka je weer op de rit. Ze zorgt ervoor dat je het weer ziet zitten en met vertrouwen de volgende stap zet. Het mooie is dat ze de kunst verstaat om je zélf te laten ervaren wat je nodig hebt. Op een concrete, krachtige en liefdevolle manier, desgewenst in combinatie met fysieke training. Je voelt en wéét gewoon dat je er weer tegenaan kunt als je bij haar de deur uitstapt.